Tilburg: Preventiemedewerker
Preventiemedewerker
Iedere werkgever is verplicht om ten minste één preventiemedewerker aan te stellen. Deze dient de veiligheid en gezondheid binnen het bedrijf te bevorderen. Bij bedrijven waar maximaal 25 werknemers in dienst zijn, mag de werkgever ook zelf de preventiemedewerker zijn.
De preventiemedewerker heeft vier wettelijk verplichte taken:
Opstellen of mede opstellen van de RI&E en het plan van aanpak.
De arbeidsomstandigheden zo goed mogelijk houden / maken in overleg met de directie, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging.
Het meewerken aan het uitvoeren van de maatregelen uit o.a. het plan van aanpak.
Contacten met arbodienst of bedrijfsarts onderhouden.
Inhoud van de training “Preventiemedewerker”
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:
De rol van de preventiemedewerker binnen het bedrijf
Overleg en communicatie met de directie, de ondernemingsraad (OR) en personeelsvertegenwoordiging
Arbo wetgeving inclusief alle actuele wijzigingen
Arbo risico’s
Persoonlijke beschermingsmiddelen
Rol van de Arbodienst
RI&E
Voorlichting en onderricht
Motivatie van medewerkers
Ongevallen en bijna-ongevallen
Noodplan
Meer informatie is te vinden op https://www.tanederland.nl/preventiemedewerker/