De transporttrainingen richten zich enerzijds op het behalen en houden van de “code 95” in het kader van de Europese richtlijn “nascholing vakbekwaamheid” en anderzijds op het behalen van de verschillende rijbewijzen.
Vanzelfsprekend maken we onderscheid tussen goederenvervoer en personenvervoer.
Voor de meeste transport trainingen verzorgen we regelmatig “open inschrijvingen”. Indien we nog ruimte hebben, bent u van harte welkom de training te komen volgen. Voor beschikbare data en tarieven kan u terecht op tanederland.pp.ua/cursussen. Indien deze data niet uitkomen neemt u gerust contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken wanneer het wel schikt.
Voor vragen en opmerkingen staan we graag te woord. Neem contact met ons op via e-mail: info@tanederland.nl of telefonisch 013 – 744 00 44
Op de website van CBR kan u het aantal behaalde uren controleren: https://www.cbr.nl/nl/mijncbr/inloggen-op-mijn-cbr.htm
U kan daar ook meer informatie vinden over het vervallen van de code 95 vrijstelling voor oudere chauffeurs: https://www.cbr.nl/nl/beroepsexamens/nl/code-95-behouden/vervallen-vrijstelling-code-95.htm
In het menu ziet u een selectie van de verschillende trainingen. Per rubriek worden deze weer onderverdeeld. U kan bij ons onder andere terecht voor “code 95” trainingen in het kader van de nascholing vakbekwaamheid (zowel theoretisch als praktische trainingen), rijbewijzen voor beroepschauffeurs, opleidingen ondernemersvaardigheden en digitale tachograaf analyses.
ACTUALISERING VAKBEKWAAMHEID
Deze theoretische training zal uit een aantal onderdelen bestaan. De waarde voor de nascholing is 7 uur. De volgende onderdelen zullen aan bod komen: Verkeerskennis (adhv een verkeerstoets worden cursisten bewust gemaakt van de wijzigingen o.a. ook in de verkeerswetgeving de afgelopen jaren en de komende jaren.)
Rijden rond scholen en drukke plaatsen, Spiegelafstelling (rondom een voertuig diverse objecten plaatsen die de chauffeur niet ziet bij foutieve spiegelinstelling, Onderhoud en de controle van het voertuig voor vertrek, Digitale tachograaf (wet- en regelgeving, rij- en rusttijden, de werking en het gebruik van de tachograaf), Veilig rijgedrag, Fysieke en mentale gezondheid
Meer informatie is te vinden op: https://tanederland.nl/actualisering-vakbekwaamheid-chauffeur-u45/
CHAUFFEURSDAG
Doel van de training
Middels deze chauffeursdag leren de deelnemers hun kennis en vaardigheden te vergroten. Door middel van deze specifieke dag worden samen met collega’s diverse interessante onderdelen behandeld. Het is een afwisselende dag vol theorie en praktijk, waarbij ook het “wij gevoel” een belangrijk facet zal zijn.
Inhoud van de training
Theorie : (verdeeld over 4 hoofdgroepen, per groep circa 1,5 uur):
- Verkeerskennis, wetgeving en veiligheid
- Communicatie, beroepshouding en klantbenadering specifiek gericht op conflicthantering
- Spiegelafstelling
- Directe hulp bij ongelukken en schadeformulier
- Digitale tachograaf en boardcomputer
- Lading zekeren
- Fysieke belasting
- Eventueel onderwerpen die u graag behandeld ziet worden
Praktijk (verdeeld over 1 hoofdgroep verdeeld over 2 subgroepen circa 1,5 uur):
- Banden en sneeuwkettingen
- Aan- en afkoppelen
- Spiegelafstelling
- Directe hulp bij ongevallen
- Remtechniek
- Omgaan met weersomstandigheden
Groepsgrootte
Groep van maximaal 20 medewerkers per docent voor de theorie, maximaal 10 medewerkers per docent voor de praktijk. Maximaal 100 medewerkers per dag.
Locatie
Nader af te stemmen.
Meer informatie is te vinden op: https://tanederland.nl/chauffeursdag-u24/
Het Nieuwe Rijden met de vrachtauto
Tekst
Het Nieuwe Rijden met de autobus
Tekst
Rijoptimalisatie/Schadepreventie
Tekst
ACTUALISERING VAKBEKWAAMHEID
Deze theoretische training zal uit een aantal onderdelen bestaan. De waarde voor de nascholing is 7 uur. De volgende onderdelen zullen aan bod komen:- Verkeerskennis (adhv een verkeerstoets worden cursisten bewust gemaakt van de wijzigingen o.a. ook in de verkeerswetgeving de afgelopen jaren en de komende jaren.) Rijden rond scholen en drukke plaatsen
- Spiegelafstelling (rondom een voertuig diverse objecten plaatsen die de chauffeur niet ziet bij foutieve spiegelinstelling)
- Onderhoud en de controle van het voertuig voor vertrek
- Digitale tachograaf (wet- en regelgeving, rij- en rusttijden, de werking en het gebruik van de tachograaf)
- Veilig rijgedrag
- Fysieke en mentale gezondheid
ADR
Voor wie is deze training bestemd Deze training is bestemd voor eenieder die beroepsmatig een vrachtauto bestuurt met gevaarlijke stoffen. Op grond van het ADR-verdrag moeten chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren in het bezit zijn van een ADR vakbekwaamheidscertificaat. Toelatingseisen Geen. Opzet van de training Basis: verschillende voertuigen en de vereiste wettelijke voorschriften komen tijdens de basistraining aan bod. Ook gevaareigenschappen, gevarenklassen, regels voor het vervoer enz. worden tijdens deze training besproken. Specialisatie Tank: dit aanvullende gedeelte is verplicht voor chauffeurs in tankauto’s en tankcontainers en behandelt lengtegolving, dwarsgolving, technische eisen, constructie voertuig, keuringen enz. Klasse 1: dit aanvullende gedeelte behandelt de bijzondere risico’s van explosieve stoffen en de specifieke vervoersvoorschriften. Klasse 7: dit aanvullende gedeelte behandelt de risico’s van het vervoer van radioactieve stoffen en de bijbehorende voorschriften. Tijdens de basistraining worden de verplichte praktijkoefeningen uitgevoerd, bestaande uit een oefening in ongevalbestrijding en het werken met beschermingsmiddelen.Duur training
ADR basis 1ste – 3 dagen ADR basis verlenging – 2 dagen ADR basis + tank 1ste – 4 dagen ADR basis + tank verlenging – 2 dagen Examens Examens worden afgenomen door CBR/ CCV. Om het ADR vakbekwaamheidscertificaat te halen moet je minimaal slagen voor het basisexamen. Naast dit examen zijn er voor enkele specifieke soorten van vervoer van gevaarlijke stoffen aanvullende examens nodig. Basisexamen Het basisexamen bestaat uit een schriftelijk examen. Het examen duurt 50 minuten per onderdeel. Het ADR basiscertificaat is 5 jaar geldig, daarna is een verlengingstoets noodzakelijk.Vakbekwaamheidsrichtlijn
Het CBR/CCV schrijft voor dat deze opleiding minimaal 7 lesuren moet duren om mee te mogen tellen voor de verplichte 35 uur nascholing. Naast genoemde kosten zullen wij u de verplichte bijdrage voor het CCV voor de registratie uren extra doorbelasten. De kosten bedragen € 21,00 per kandidaat per dag.Chauffeur betonmixer
Doel en doelgroep Het doel van de training is de vakbekwame chauffeur een lading te kunnen laten vervoeren met inachtneming van de voorschriften inzake veiligheid en goed gebruik van het voertuig. Bedacht te zijn op gevaren van het verkeer en arbeidsongevallen en fysieke risico’s te kunnen voorkomen. Maximum aantal deelnemers per docent: 20 deelnemers Opzet training De training bestaat uit theorie. In de theorie komt aan de orde:- Veiligheid op de centrale
- Vervoer van beton –defensief rijden
- Rijden met een betonmixer
- Specifieke veiligheid mens
- Specifieke veiligheid materie
- Specifieke veiligheid machine
- Specifieke veiligheid milieu
Chauffeur geconditioneerd vervoer
Chauffeur geconditioneerd vervoer Inleiding Als u goederen vervoerd die kunnen bederven moet u de eigenschappen van die producten kennen. Ook moet u kennis hebben van koelings- of verwarmingsinstallaties en de veiligheidseisen. Met het diploma Chauffeur geconditioneerd vervoer laat u zien dat u deze kennis in huis heeft. Doelgroep Medewerkers van minimaal 18 jaar oud, die rijden in het beroepsgoederenvervoer met name het vervoer van bederfelijke levensmiddelen. Inhoud van de training In deze training is alleen een theorie gedeelte, dit zal bestaan uit:- Productkennis
- Voedselveiligheid
- HACCP
- Wetgeving
- Hygiëne en Productkennis/productgroepen van levensmiddelen
- micro biologische gevaren
- kwaliteitshandhaving
- techniek
- taken van de chauffeur
- documenten
- hulpmiddelen
- technische kennis voor de diverse soorten manieren van koelen
- laden en lossen
- storingen diverse koeltechnieken
Digitale tachograaf
Inleiding De digitale tachograaf is in Nederland verplicht sinds 1 mei 2006. Alle voertuigen die na deze datum op kenteken zijn gezet, zijn voorzien van een digitale tachograaf. De digitale tachograaf vervangt hiermee de analoge tachograaf, die tot deze datum een verplichting was. Inhoud van de training Theorie:- Inleiding omtrent de digitale tachograaf
- Arbeidstijdregelgeving
- Werking en bediening digitale tachograaf
- Verplichting chauffeur
- Controles door bevoegde instanties
- Het waarom van de boordcomputer
- Verloningssysteem
- Werken met de digitale Tachograaf
- Oefenen met casussituaties
Duur training
1 trainingsdag (2 dagdelen)Vakbekwaamheidsrichtlijn
Het CBR/CCV schrijft voor dat deze opleiding minimaal 7 lesuren per cursusdag moet duren om mee te mogen tellen voor de verplichte 35 uur nascholing. Naast genoemde kosten zullen wij u de verplichte bijdrage voor het CCV voor de registratie uren extra doorbelasten. De kosten bedragen € 22,00 per kandidaat.EHBO/BHV
BEDRIJFSHULPVERLENING BHV
Doel Medewerkers, die zich binnen het bedrijf (gaan) bezig houden met de BHV-taken. Een specifieke opleiding is niet vereist. De medewerkers worden in korte tijd de basiskennis en vaardigheden aangereikt om de bedrijfshulpverlening in uw bedrijf (mede) gestalte te geven. Duur en Trainingslocatie 1 trainingsdag bij u op het bedrijf of op één van onze locaties. De training kan voor 7 mee tellen voor de verplichte nascholing beroepschauffeur code 95. Inhoud van de training 1e dagdeel EERSTE HULP- Vijf taken, bewustzijnsstoornissen, ademhalingsstoornissen, circulatiestoornissen
- Stelpen ernstige bloedingen, shock, wonden steriel afdekken door aanleggen snelverband
- Brandwonden, botbreuken, oogletsel, meer verwondingen tegelijk
- Melden incident, hulp van buitenaf, gevaren bij melden, communicatiemiddelen
- Branddriehoek, brand en brandstadia, blussen, blusmiddelen en blustoestellen
- Elektriciteitskasten, gevaarlijke stoffen, uw taak, ontruimingsplan, procedures, rol bedrijfshulpverlener bij ontruiming, oefenen gevaren, vluchtroutes, noodverlichting, luchtbehandeling, rook- en warmte afvoerinstallaties, liften, brandweeringang
Vakbekwaamheidsrichtlijn
Het CBR/CCV schrijft voor dat deze opleiding minimaal 7 lesuren per cursusdag moet duren om mee te mogen tellen voor de verplichte 35 uur nascholing. Naast genoemde kosten zullen wij u de verplichte bijdrage voor het CCV voor de registratie uren extra doorbelasten. De kosten bedragen € 22,00 per kandidaat. [/blox_text][/blox_accordion_item][/blox_accordion][blox_accordion][blox_accordion_item icon=”icon-plus-square-o” title=”Fysieke belasting”][blox_text][/blox_text][/blox_accordion_item][/blox_accordion][blox_accordion][blox_accordion_item icon=”icon-plus-square-o” title=”Gebruik laad- en losmaterieel”][blox_text title=”Gebruik laad- en losmaterieel” animation=”none”] Inleiding Deze training bestaat uit een theoriegedeelte en een praktijkgedeelte. In deze training wordt de deelnemer bewust gemaakt van het veilig en verantwoord gebruikmaken van laad en losmaterieel. De theorie en de praktijk zullen afgestemd worden op de laad- en losmiddelen in gebruik bij de van Berkel Groep. Zo kan de loader, de graafmachine, de autolaadkraan, de wissellaadbak of de container onderwerp zijn van de training. Maatwerk Onze trainer komt vooraf inventariseren welke laad- en lsomiddelen gebruikt worden door de van Berkel chauffeurs. De training zal op die materialen afgestemd worden. Inhoud van de training Theorie en praktijk De theorie kan collectief verzorgd worden door 1 instructeur, maximale groepsgrootte 16 deelnemers. Voor het praktijkgedeelte geldt een maximale groepsgrootte van 8 deelnemers. Onderwerpen; – wet-en regelgeving – onderhoud & keuring – bediening & ergonomie – lastbehandeling – veiligheid – preventieve controle – dagelijks onderhoud – bediening – lastbehandeling – veiligheid – milieuverantwoord werken Certificaat Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 5 jaar.Levensreddend handelen
LEVENSREDDEND HANDELEN Voor wie is deze training bestemd Deze training is bestemd voor chauffeurs die levensreddend moeten kunnen handelen. Toelatingseisen Geen specifieke toelatingseisen. Inhoud van de Training levensreddend handelen (1 dag) Tijdens deze training leert de cursist hoe te handelen bij ongevallen of ziekte van passagiers onderweg en hoe ze de tijd tussen het ongeval en de komst van professionele hulp moeten overbruggen.Inhoud
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod:- Bedrijfshulpverlening en Alarmeren van hulpverlening
- Evacuatie van passagiers uit het voertuig
- Klein EHBO
- Verbandleer en ziekteleer
- Reanimatie
- Anatomie
- Hygiëne
Stil laden en lossen (U04)
Doel en doelgroep Doel van de training is een lading zo verantwoord mogelijk te kunnen vervoeren met inachtneming van de voorschriften inzake veiligheid en goed gebruik van het voertuig. Tevens leert de cursist tijdens het laden en lossen rekening te houden met de omgeving en geluidsoverlast. Er is in de training aandacht voor onder andere:- Wet- en regelgeving
- Veiligheid
- Vastzetmaterialen
- Geluidshinder
- Technische oplossingen
- Beroepshouding
- Geluidshinder
- Wet- en regelgeving
- Technische oplossingen
- Beroepshouding bij het stil laden en lossen
- Geluidsarm laden en lossen
- Bediening
- Omgeving
- Geluidsmetingen
- Gebruik ‘stil` laad- en losmaterieel
VCA/VCA VOL
basisrichtlijnen VCA Inhoud van de training- Wetgeving Arbeidsomstandigheden,
- Veiligheid preventie risicobeheersing,
- Werkvergunning,
- Werken in besloten ruimte,
- Elektriciteit,
- Omgaan met gevaarlijke stoffen,
- Gevaar van brand en explosie,
- Veilig werken met gereedschap,
- Hijsen en tillen,
- Werken op hoogte,
- Persoonlijke beschermingsmiddelen,
- Struikelen, uitglijden en vallen,
Vakbekwaamheidsrichtlijn
Het CBR/CCV schrijft voor dat deze opleiding minimaal 7 lesuren per cursusdag moet duren om mee te mogen tellen voor de verplichte 35 uur nascholing. Naast genoemde kosten zullen wij u de verplichte bijdrage voor het CCV voor de registratie uren extra doorbelasten. De kosten bedragen € 22,00 per kandidaat. basisrichtlijnen VCA vol Voor wie is deze training bestemd Deze training is bestemd voor de leidinggevenden, zoals voormannen van aannemersbedrijven e.d., waarbij VCA certificering vereist is. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden op bedrijfsterreinen van de chemische industrie of overheidsbedrijven. Deze training is een combinatie van basisveiligheid met veiligheid voor leidinggevenden. Inhoud van de training Theorie:- Veiligheidswetgeving;
- Risico’s en ongevallenpreventie;
- Gevarenbronnen, gevaarlijke stoffen, werken in besloten ruimten,
- Brandveiligheid en metingen;
- Ongevallen, persoonlijke beschermingsmiddelen;
- Toxicologie;
- Bedrijfsnoodplan;
- Taak- risico analyse
Vakbekwaamheidsrichtlijn
Het CBR/CCV schrijft voor dat deze opleiding minimaal 7 lesuren per cursusdag moet duren om mee te mogen tellen voor de verplichte 35 uur nascholing. Naast genoemde kosten zullen wij u de verplichte bijdrage voor het CCV voor de registratie uren extra doorbelasten. De kosten bedragen € 22,00 per kandidaat/dag.COMMUNICATIEVE VAARDIGHEDEN
Klantgericht communiceren, de ambassadeur van het bedrijf Inleiding Bij de dagelijkse omgang met klanten komt veel kijken. Wat vindt de klant belangrijk en hoe wenst hij behandeld worden. Welke verwachtingen heeft de klant, iedere klant kan weer andere verwachtingen hebben. Welke kwaliteiten van het bedrijf en hun medewerkers sluiten hierbij aan? Hoe is de communicatie, houding en uitstraling naar de klanten? Hoe wordt omgegaan met klachten en hoe willen we omgaan met klachten? De wensen van de klant staan centraal in deze training. U leert om door de ogen van de klant naar uzelf en uw organisatie te kijken. Uw klantgerichtheid wordt naar een hoger niveau gebracht. U bent de ambassadeur van uw bedrijf Inhoud van de training- Theorie:
- Kenmerken van klantgericht werken
- Representativiteit en beroepshouding
- Klantwensen en klantbenadering
- Commercieel gedrag, uw persoonlijke klantgerichtheid
- Klachtenafhandeling, klachten biedt ook kansen
- Mondelinge en schriftelijke communicatie
- Omgaan met weerstanden, emoties en conflicten ( theorie en rollenspel)
- Praktijk:
- Rollenspel klant >< chauffeur
- Klachten ( case rollenspel)
- Omgaan met weerstanden ( theorie en rollenspel)