Home » Transport
De transporttrainingen richten zich enerzijds op het behalen en houden van de “code 95” in het kader van de Europese richtlijn “nascholing vakbekwaamheid” en anderzijds op het behalen van de verschillende rijbewijzen.
Vanzelfsprekend maken we onderscheid tussen goederenvervoer en personenvervoer.
Voor de meeste transport trainingen verzorgen we regelmatig “open inschrijvingen”. Indien we nog ruimte hebben, bent u van harte welkom de training te komen volgen. Voor beschikbare data en tarieven kan u terecht op tanederland.nl/cursussen. Indien deze data niet uitkomen neemt u gerust contact met ons op, zodat we samen kunnen kijken wanneer het wel schikt.
Voor vragen en opmerkingen staan we graag te woord. Neem contact met ons op via e-mail: info@tanederland.nl of telefonisch 013 – 744 00 44
Op de website van CBR kan u het aantal behaalde uren controleren: https://www.cbr.nl/nl/mijncbr/inloggen-op-mijn-cbr.htm
U kan daar ook meer informatie vinden over het vervallen van de code 95 vrijstelling voor oudere chauffeurs:
https://www.cbr.nl/nl/beroepsexamens/nl/code-95-behouden/vervallen-vrijstelling-code-95.htm
In het menu ziet u een selectie van de verschillende trainingen. Per rubriek worden deze weer onderverdeeld. U kan bij ons onder andere terecht voor “code 95” trainingen in het kader van de nascholing vakbekwaamheid (zowel theoretisch als praktische trainingen), rijbewijzen voor beroepschauffeurs, opleidingen ondernemersvaardigheden en digitale tachograaf analyses.
Deze theoretische training zal uit een aantal onderdelen bestaan. De waarde voor de nascholing is 7 uur. De volgende onderdelen zullen aan bod komen:
Verkeerskennis (adhv een verkeerstoets worden cursisten bewust gemaakt van de wijzigingen o.a. ook in de verkeerswetgeving de afgelopen jaren en de komende jaren), Rijden rond scholen en drukke plaatsen, Spiegelafstelling (rondom een voertuig diverse objecten plaatsen die de chauffeur niet ziet bij foutieve spiegelinstelling, Onderhoud en de controle van het voertuig voor vertrek, Digitale tachograaf (wet- en regelgeving, rij- en rusttijden, de werking en het gebruik van de tachograaf), Veilig rijgedrag, Fysieke en mentale gezondheid
Meer informatie is te vinden op: https://tanederland.nl/actualisering-vakbekwaamheid-chauffeur-u45/
Bestemd voor personen die beroepsmatig een bus
willen gaan besturen en meer dan 8 passagiers vervoeren. Om
het praktijkexamen te kunnen afleggen dient men in het bezit te zijn van een
geldig rijbewijs B, een geldig theoriecertificaat en een “Verklaring van
geschiktheid”.
Gezondheidsverklaring
Allereerst dient een gezondheidsverklaring te worden
ingediend bij het CBR. Dit kan via de website van het CBR. Vervolgens ontvangt
de deelnemer bericht dat hij medisch gekeurd moet worden door een bedrijfsarts of
gecertificeerde arbodienst. Eventueel kunnen wij dit verzorgen.
Inhoud, theorie
Het theoriegedeelte bestaat uit “Verkeer en Techniek” (RV1),
“Administratie” (V2D) en “Administratie cases” (V3D). Er dienen 3
theorie-examens behaald te worden. De deelnemer ontvangt lesmateriaal, speciaal
ontwikkeld voor zelfstudie. Het lesmateriaal bestaat uit een lesboek en een
examentrainingsboek. Naast de zelfstudie bieden we ook lesdagen aan, waarbij de
deelnemer scholing kan volgen.
Nieuwe fase theorie
Vanaf 1 juli 2023 start een nieuwe fase waarin het theorie onderdeel RV1 vervangen wordt door RV1D. De exameneisen veranderen niet.
Toetsen
Naast de 3 theorieonderdelen dienen er 2 toetsen te worden
gedaan, Praktische toets D en Toets besloten terrein D. Deze beide toetsen
worden op onze locatie te Tilburg gedaan.
Inhoud, praktijk
Meestal volstaan zo’n 20 lesuren praktijk, met aansluitend
het praktijkexamen. De praktijk wordt in overleg met de deelnemer ingepland.
Deze praktijktraining zal uit een aantal onderdelen bestaan en kan voor 7 uur meetellen voor de nascholing. De volgende onderdelen zullen aan bod komen:
Inzicht in de eigen rijstijl, het begrijpen en toepassen van HNR principes op de weg, de invloed van kijk- en waarnemingstechnieken en het effect van HNR op het brandstofverbruik.
Meer informatie is te vinden op: https://www.tanederland.nl/het-nieuwe-rijden-w01/
Deze praktijktraining telt tevens voor 7 uur mee voor de nascholing code 95. In de training komen de volgende onderdelen aan bod:
Voertuigbeheersing, inzicht in het verkeer, omgaan met manoeuvreersituaties en houdingsaspecten bij de chauffeur die de veiligheid kunnen vergroten. Het doel van de training is zo verantwoord mogelijk te leren rijden en het voorkomen van schades aan voertuigen.
Meer informatie is te vinden op: https://www.tanederland.nl/rijoptimalisatie-w02/
Onderstaand een overzicht van de meest gangbare theoretische trainingen welke we verzorgen in het kader van de nascholing vakbekwaamheid, code 95.
Deze theoretische training zal uit een aantal onderdelen bestaan, waaronder: Verkeerskennis (adhv een verkeerstoets worden cursisten bewust gemaakt van de wijzigingen o.a. in de verkeerswetgeving de afgelopen jaren en de komende jaren), Rijden rond scholen en drukke plaatsen, Spiegelafstelling (rondom een voertuig diverse objecten plaatsen die de chauffeur niet ziet bij foutieve spiegelinstelling),
Onderhoud en de controle van het voertuig voor vertrek, Digitale tachograaf (wet- en regelgeving, rij- en rusttijden, de werking en het gebruik van de tachograaf), Veilig rijgedrag en Fysieke en mentale gezondheid.
Certificaat Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 5 jaar.
Deze training is bestemd voor eenieder die beroepsmatig een vrachtauto bestuurt met gevaarlijke stoffen. Op grond van het ADR-verdrag moeten chauffeurs die gevaarlijke stoffen vervoeren in het bezit zijn van een ADR vakbekwaamheidscertificaat.
Opzet van de training ADR Basis: verschillende voertuigen en de vereiste wettelijke voorschriften komen tijdens de basistraining aan bod. Ook gevaareigenschappen, gevarenklassen, regels voor het vervoer enz. worden tijdens deze training besproken. Specialisatie Tank: dit aanvullende gedeelte is verplicht voor chauffeurs in tankauto’s en tankcontainers en behandelt lengtegolving, dwarsgolving, technische eisen, constructie voertuig, keuringen enz. Klasse 1: dit aanvullende gedeelte behandelt de bijzondere risico’s van explosieve stoffen en de specifieke vervoersvoorschriften. Klasse 7: dit aanvullende gedeelte behandelt de risico’s van het vervoer van radioactieve stoffen en de bijbehorende voorschriften. Tijdens de basistraining worden de verplichte praktijkoefeningen uitgevoerd, bestaande uit een oefening in ongeval bestrijding en het werken met beschermingsmiddelen.
Duur van de training ADR basis 1ste – 3 dagen, ADR basis verlenging – 2 dagen, ADR basis + tank 1ste – 4 dagen, ADR basis + tank verlenging – 2 dagen
Examens Examens worden afgenomen door CBR / CCV. Om het ADR vakbekwaamheidscertificaat te halen moet je minimaal slagen voor het basisexamen. Naast dit examen zijn er voor enkele specifieke soorten van vervoer van gevaarlijke stoffen aanvullende examens nodig.
Het ADR basiscertificaat is 5 jaar geldig, daarna is een verlengingstoets noodzakelijk.
De digitale tachograaf is in Nederland verplicht sinds 1 mei 2006. Alle voertuigen die na deze datum op kenteken zijn gezet, zijn voorzien van een digitale tachograaf. De digitale tachograaf vervangt hiermee de analoge tachograaf, die tot deze datum een verplichting was. De training bestaat uit de volgende onderdelen: Inleiding omtrent de digitale tachograaf, Arbeidstijdregelgeving,
Werking en bediening van de digitale tachograaf, Verplichtingen chauffeur, Controles door bevoegde instanties, het waarom van de boordcomputer en het Verloningssysteem
Certificaat Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 5 jaar.
De training is bedoeld voor medewerkers, die zich binnen het bedrijf (gaan) bezig houden met de BHV-taken. Een specifieke opleiding is niet vereist. De medewerkers krijgen in korte tijd de basiskennis en vaardigheden aangereikt om de bedrijfshulpverlening in uw bedrijf (mede) gestalte te geven.
Tijdens de training komen de volgende onderwerpen aan bod: EERSTE HULP – Vijf taken, bewustzijnsstoornissen, ademhalingsstoornissen, circulatiestoornissen, Stelpen ernstige bloedingen, shock, wonden steriel afdekken door aanleggen snelverband, Brandwonden, botbreuken, oogletsel en meer verwondingen tegelijk
COMMUNICATIE/ BRANDBESTRIJDING/ ONTRUIMING – Melden incident, hulp van buitenaf, gevaren bij melden, communicatiemiddelen,
Branddriehoek, brand en brandstadia, blussen, blusmiddelen en blustoestellen,
Elektriciteitskasten, gevaarlijke stoffen, uw taak, ontruimingsplan, procedures, rol bedrijfshulpverlener bij ontruiming, oefenen gevaren, vluchtroutes, noodverlichting, luchtbehandeling, rook- en warmte afvoerinstallaties, liften, brandweeringang
De inhoud van de training wordt in overleg met u zoveel mogelijk als maatwerk samengesteld, de theorie en praktijk worden afgestemd op de tankstation medewerkers.
Certificaat en rapportage Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 1 jaar.
Deze training bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. In deze training wordt de deelnemer bewust gemaakt van het veilig en verantwoord gebruikmaken van laad- en losmaterieel. De theorie en de praktijk zullen afgestemd worden op de laad- en losmiddelen in gebruik bij de betreffende onderneming. Zo kan de loader, de graafmachine, de autolaadkraan, de wissellaadbak of de container onderwerp zijn van de training. Onze trainers komen vooraf inventariseren welke laad- en lsomiddelen gebruikt worden, de training zal op die materialen afgestemd worden. De volgende onderwerpen worden in de training behandeld: relevante wet- en regelgeving, onderhoud & keuring, bediening & ergonomie, lastbehandeling, veiligheid, preventieve controle, dagelijks onderhoud, bediening, lastbehandeling, veiligheid en milieu verantwoord werken
Certificaat Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 5 jaar.
Deze training is bestemd voor chauffeurs die levensreddend moeten kunnen handelen. Tijdens deze training leert de cursist hoe te handelen bij ongevallen of ziekte van passagiers onderweg en hoe ze de tijd tussen het ongeval en de komst van professionele hulp moeten overbruggen.
De volgende onderwerpen komen tijdens de training aan bod: Bedrijfshulpverlening en Alarmeren van hulpverlening,
Evacuatie van passagiers uit het voertuig, Klein EHBO
Verbandleer en ziekteleer, Reanimatie, Anatomie en Hygiëne
Certificaat Na het met positief resultaat afleggen van een toets ontvangt de cursist een certificaat van deelname. Dit certificaat kent een geldigheid van 5 jaar.
Tegenwoordig worden er veel eisen gesteld aan bedrijven die werkzaamheden uitvoeren voor instellingen zoals overheid, provincie of gemeentes. Maar ook de (petro) chemische bedrijven, transportbedrijven en aannemersbedrijven stellen hoge eisen. Een van deze eisen is veiligheid. Wil men als bedrijf werkzaamheden uitvoeren voor deze bedrijven dan moet het uitvoerende personeel in het bezit zijn van het certificaat basisveiligheid (VCA).
De training bestaat onder andere uit de volgende onderdelen: Arbeidsomstandigheden, Relevante wetgeving, Veiligheid preventie en risicobeheersing, Werkvergunningen, Werken in een besloten ruimte, Elektriciteit, Omgaan met gevaarlijke stoffen, Gevaar van brand en explosie, Veilig werken met gereedschap, Hijsen en tillen, Werken op hoogte, Persoonlijke beschermingsmiddelen en Struikelen, uitglijden en vallen. De Raad van Accreditatie heeft de opleiding Basisveiligheid gecertificeerd. De training voldoet aan de normen van stichting SSVV, het Centraal College van Deskundigen in Basisveiligheid.
Duur van de training De VCA (VOL-VCA) basisopleiding opleiding duurt 2 dagen, aansluitend volgt een examen. De VCA herhalingsopleiding duurt 1 dag met aansluitend examen.
VOL-VCA is bestemd voor leidinggevenden, zoals voormannen van aannemersbedrijven e.d., waarbij VCA certificering vereist is. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden op bedrijfsterreinen van de chemische industrie of overheidsbedrijven. Deze training is een combinatie van basisveiligheid met veiligheid voor leidinggevenden. Een aantal aanvullende onderwerpen zijn oa het Bedrijfsnoodplan en Taak-risico analyses.
Certificaat Beide trainingen wordt afgesloten met een examen door een landelijk erkend exameninstituut. Het certificaat is internationaal erkend en is tien jaar geldig.
Klantgericht communiceren, de ambassadeur van het bedrijf Bij de dagelijkse omgang met klanten komt veel kijken. Wat vindt de klant belangrijk en hoe wenst hij behandeld worden. Welke verwachtingen heeft de klant, iedere klant kan weer andere verwachtingen hebben. Welke kwaliteiten van het bedrijf en hun medewerkers sluiten hierbij aan? Hoe is de communicatie, houding en uitstraling naar de klanten? Hoe wordt omgegaan met klachten en hoe willen we omgaan met klachten? De wensen van de klant staan centraal in deze training. U leert om door de ogen van de klant naar uzelf en uw organisatie te kijken. Uw klantgerichtheid wordt naar een hoger niveau gebracht. U bent de ambassadeur van uw bedrijf
Inhoud van de training In de training worden de volgende onderdelen behandeld: Kenmerken van klantgericht werken
Representativiteit en beroepshouding, Klantwensen en klantbenadering, Commercieel gedrag, uw persoonlijke klantgerichtheid, Klachtenafhandeling (klachten bieden ook kansen), Mondelinge en schriftelijke communicatie, Omgaan met weerstanden, Emoties en conflicten (theorie en rollenspel)
In de praktijk wordt tevens geoefend met een rollenspel tussen klant en chauffeur, omgaan met weerstanden en een rollenspel met betrekking tot klachtafhandeling.
Certificaat en rapportage Na afloop van de training ontvangt men een certificaat met een geldigheid van 5 jaar.
Meer informatie is te vinden op: https://www.tanederland.nl/communicatieve-vaardigheden-u14/
De digitale tachograaf is in Nederland verplicht sinds 1 mei 2006. Alle voertuigen die na deze datum op kenteken zijn gezet, zijn voorzien van een digitale tachograaf. De digitale tachograaf vervangt hiermee de analoge tachograaf, die tot deze datum een verplichting was. De training bestaat uit de volgende onderdelen: Inleiding omtrent de digitale tachograaf, Arbeidstijdregelgeving,
Werking en bediening van de digitale tachograaf, Verplichtingen chauffeur, Controles door bevoegde instanties, het waarom van de boordcomputer en het Verloningssysteem
Voor meer inhoudelijke informatie, klik hier
Bestemd voor personen die beroepsmatig een bedrijfswagen
willen gaan besturen met een maximum toelaatbare massa van meer dan 3.500 kg. Om
het praktijkexamen te kunnen afleggen dient men in het bezit te zijn van een
geldig rijbewijs B, een geldig theoriecertificaat en een “Verklaring van
geschiktheid”.
Gezondheidsverklaring
Allereerst dient een gezondheidsverklaring te worden
ingediend bij het CBR. Dit kan via de website van het CBR. Vervolgens ontvangt
de deelnemer bericht dat hij medisch gekeurd moet worden door een bedrijfsarts of
gecertificeerde arbodienst. Eventueel kunnen wij dit verzorgen.
Inhoud, theorie
Het theoriegedeelte bestaat uit “Verkeer en Techniek” (RV1),
“Administratie” (V2C) en “Administratie cases” (V3C). Er dienen 3
theorie-examens behaald te worden. De deelnemer ontvangt lesmateriaal, speciaal
ontwikkeld voor zelfstudie. Het lesmateriaal bestaat uit een lesboek en een
examentrainingsboek. Naast de zelfstudie bieden we ook lesdagen aan, waarbij de
deelnemer scholing kan volgen.
Nieuwe fase theorie
Kandidaten kunnen vanaf 1 juli 2022 deelnemen aan de nieuwe theorie-examens RVM1-C, VM2-C en VM3-C. De oude examens worden nog gegeven t/m september 2022. Voor reeds gestarte cursisten die al één theorie-examenonderdeel hebben afgerond loopt nog een overgangsperiode t/m 1 september 2024.
Toetsen
Naast de 3 theorieonderdelen dienen er 2 toetsen te worden
gedaan, Praktische toets C en Toets besloten terrein C. Deze beide toetsen
worden op onze locatie te Tilburg gedaan.
Inhoud, praktijk
Meestal volstaan zo’n 20 lesuren praktijk, met aansluitend
het praktijkexamen. De praktijk wordt in overleg met de deelnemer ingepland.
Website: www.tanederland.nl
E-mail: info@tanederland.nl
Telefoon: 013 – 744 00 44
Whatsapp: 013 – 744 00 44
TA Nederland BV
Kranenberg 23
5047 TR Tilburg